Tuesday, March 25, 2014

To Allah we belong, to Him we shall return

Assalamualaikum,


"With deep sadness and regret, that I must inform you, that according to this new data, flight #MH370 ended in the southern Indian Ocean." 
-Najib Razak, 10pm, 24/3/2014-


Hmm, what a sad news to end our day last night. It touches my heart deeply, really. Not only me for sure, but the whole world mourns for this latest heartbreaking news. Families and friends jangan kata la, they have been so strong to wait until 17 days, and with this conclusion, I guess there are no right words which could console them.


Tapi sebagai umat Islam, kita tau yang salah satu cara kematian yang baik bagi seorang mukminin adalah dengan mati lemas atau tenggelam. Sabda Rasulullah SAW:


"Kalangan syuhada itu ada lima; orang yang mati kerana wabak, kerana sakit perut, TENGGELAM, tertimpa runtuhan bangunan dan syahid berperang jalan Allah." 
-Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim, Tirmidzi & Ahmad-


Jadi, sebagai orang Islam, jom kita doakan semua penumpang dan krew beragama Islam yang dianggap telah tenggelam di dalam Lautan Hindi tu termasuk di dalam golongan syuhada, dan kepergian mereka telah mendapat keredhaan Allah SWT dan dikurniakan syurga tanpa hisab. They have been chosen to go that way. Macam mana dengan kita yang tinggal ni? We never know.


Cuma mungkin untuk ahli keluarga kepada mangsa tragedi #MH370, bukan mudah untuk terima hakikat orang tesayang yang diorang hantar kat airport dengan harapan akan jumpa lagi, dikhabarkan tidak akan pulang lagi buat selama-lamanya. Hmmm, I couldn't imagine that myself.


But I know, the mourns and griefs will eventually go, insyaAllah diorang akan jadi bertambah kuat untuk terima kenyataan ni, because the whole world is with them. Kebenaran tentang misteri kehilangan #MH370 ni akan keluar jugak satu hari nanti, kita sama-sama tunggu je la ye. 




No comments: