Wednesday, June 13, 2012

Our today determines our future generation


Assalamualaikum,


First of all, pardon me for the long pause as I was too busy with my research works. Tapi dalam dok sibuk-sibuk tu pun sempat jugak blogwalking hari-hari. Cuma tak sempat nak update cerita sendiri je lah. Rindu jugak sebenarnya nak menulis dalam blog sendiri. Eh, boleh pulak camtu? hehe. 


Somehow I realize that I do have a strong passion in writing. But mind you, writing here is totally not the same as writing my thesis. Menulis dalam blog adalah sangat santai dan menenangkan. Menulis PhD thesis pulak adalah satu tekanan perasaan yang kalau tidak dibendung dengan berhemah, takut lama-lama I bertukar jadi Amirah Einstein. Ohh no, that sounds scary! ;O


To those who already knew me in person, they will know how chatty I am. Bahasa lembutnya friendly. Bahasa tak berapa lembutnya talkative. Hmm, I wonder what did my mum fed when I was little? Tak kira la orang yang baru kenal ke dah lama kenal ke, I am easy to get along with.  


However, if you find this personality of mine annoying, just come straight in front of my face and tell me to stop, in a nice way. But please, don't shout, will you? I hate it when people express their anger through rough and loud words. I found that very rude and uncivilized. Tak salah kan kalau kita tegur baik-baik? Yang ditegur tak terasa hati, yang menegur pun tak dapat darah tinggi..:)


I was raised in a very soft spoken family. Maksud soft spoken di sini adalah, dilarang keras sama sekali menggunakan perkataan yang kasar di kalangan adik beradik, apatah lagi mak dan bapak. Cuba bayangkan, cakap aku engkau pun tak pernah. Macam mana nak bergaduh kasar-kasar? Tak gengster la bercakar adik beradik cakap saya awak kan? hehe. So, I memang sangat lah sensitif kalau kena marah, lagi-lagi kalau I yakin tak bersalah. I will definitely stand up defending myself, but in a polite and respectful manner.


I believe, who we are today will determine our generation in future. As for me, I follow almost everything what my parents show me. They never used harsh words, they didn't fight in front of us, hence, they forbid us from fighting in front of them. I am who I am today because I learn everything exquisitely from them. If possible, I would love to do the same thing to my future children. I want them to grow up well-bred. Sejuk perut ibu mengandung kalau dapat anak yang bersopan santun berbudi bahasa kan? Eh eh terberangan pulak. kihkih. :p


Introducing my parents.
I love them more than everything.


No comments: