Thursday, June 13, 2013

I am one happy customer today! :)

Assalamualaikum semua,


Hari ni pagi-pagi I ikut husband pegi buat proses tukar hak milik motor dekat JPJ Pulau Pinang di Seberang Jaya. Pukul 7.30am dah keluar rumah, and around 7.50am macam tu dah sampai dekat Bahagian Perlesenan Kenderaan untuk proses Pertukaran Hak Milik. And to my surprise, that's when I found out that their counter has opened as early as 7.45am and the process at every counter takes only a couple of minutes to complete. Saya sungguh kagum! *Clap clap*


Suami saya dan owner lama.
Sapa yang tinggi sangat atau sapa yang cumel sangat ni? :O


Ye la, selama ni kita dok insert dalam kepala, asal jabatan kerajaan je mesti buat kerja lembab, but mannn, I should take back my words this time around. Masa sampai tadi, rasa tenang je hati bila dengar selawat berkumandang through pembesar suara kat seluruh jabatan. Lepas tu sambung pulak dengan bacaan Al-Fatihah dan diakhiri dengan doa. Masa tu semua orang yang berurusan dengan counter pun hormat tak kira bangsa Melayu ke Cina ke India.


Aunty and uncle tu relax je tunggu masa staff dok baca doa.
Harmony kan macam ni?


Lepas siap tukar nama tu kitorang siap keluar buat insurans apa semua and masuk balik renew road tax dalam tempoh tak sampai pun sejam. Maybe siap cepat sebab tak ramai orang lagi pagi-pagi ni, tapi apa-apa pun I tetap kagum jugak. hehe. Kalau lah semua jabatan kerajaan cekap macam ni kan best. Ini tidakk, ada sesetengah tu yang siap kena tunggu seharian just for the matter of a piece of letter. Pfttt!!


Dari segi customer service JPJ Seberang Jaya ni pun I salute jugak. Beberapa hari lepas I ada call untuk tanya pasal proses tukar nama. Dalam dua kali ringing je diorang dah angkat, and bila I tanya pasal proses apa semua terus dia explain baik-baik tak payah nak pass dekat sapa-sapa pun. It is obvious that the lady really understand about the whole process as every information is clearly delivered to me


Sebenarnya kan, minggu lepas pun I dah call tanya pasal proses nak tukar nama tu, then minggu ni tanya lagi sekali untuk re-confirm. Maklum la tepon landline guna TM ni kan free tu yang sesuka hati je bole call tu.  hikhik. Dalam dua kali call tu cara dia jawab tetap sama. Sungguh mesra pelanggan and sabar je explain satu-satu kat orang yang taktau apa-apa macam I ni. Senang cerita kalau dia cerita macam tu dekat adik I yang darjah 4 tu pun kompen dia boleh pi buat sendiri punya. :)


Tu antara pengalaman I berurusan dengan staf jabatan kerajaan yang positif la. Jangan ingat asal keja gomen je diorang ni suma lembab. Tak, tak, memang tak. Dalam ramai-ramai tu mesti ada yang okay, and Alhamdulillah I was given the chance to experience this myself. Lepas ni takdela memanjang dok kutuk staf gomen ye dak? hihihi. :p


So, to all government staffs, (yang private pun boleh jugak), if you constantly keep your customer happy like   I was today, I think semua orang pun akan doa yang baik-baik untuk you all. Takde la asyik kena makan sumpah seranah je hari-hari kan? Hidup pun tak tenang kalau gitu. And to JPJ Pulau Pinang staffs, you guys are awesome, so keep it up! :)


Semua pengguna jalan raya mesti ada pengalaman berurusan dengan diorang kan?
Kecuali kalau lesen haram atau road tax haram la. :p


2 comments:

aimy said...

Untuk JPJ : Syabas diucapkan!

Untuk Amirah Azmi : Sy rindu kat awak.. jom we chat! :P

amirah said...

Aimi Sakinah:

Saya rindu awak jugakkk!! Awat yang malas sangat nak update blog awak tu haaa?? Tell me stories pleaseee. :)