Showing posts with label Conference. Show all posts
Showing posts with label Conference. Show all posts

Wednesday, September 26, 2012

My conference presentation in Loughborough, United Kingdom

Assalamualaikum,


Hai! Now I think I need to tell more about my main agenda to London. Takut nanti orang ingat I pi berjalan pulak padahal sebenarnya most of my time abroad was spent in Loughborough University, Leicester, United Kingdom. Yang selebihnya baru pergi melencong ke tempat-tempat lain. Itu haruslah kan. hehe.


I attended an international conference, Nonlinear Waves in Fluids 2012 that has taken place at Loughborough University from 11-14 September 2012. All in all, the presentation went well, Alhamdulillah. Guess what, I was the last presenter of the last day of the conference. Nervous gila menunggu banyak hari tau tak. T___T


My presentation. Alhamdulillah semua okay.
Eh eh nampak kepala Roger Grimshaw pulak, :p


One of the participants considered this conference as a luxurious one. Mewah bukan bermakna tempat tinggal mewah atau makanan  mewah, tapi pengisian yang sangat-sangat mewah. No parallel session at all. Semua orang berpeluang dengar presentation orang lain sebab tak ada satu pun sesi yang bertindih. And out of all the presenters, hanya 10% je yang students. Cuak gila ohhh!! ;O


Conference dinner, Yang hujung belah kanan tu lecturer dari Institute Teknologi Bandung, Indonesia.
Selamba je I bantai pakai jumper pi conference dinner. kahkahkah. :p




Apa yang paling best, conference ni dihadiri oleh kebanyakan pakar-pakar dalam area Nonlinear Waves in Fluids ni. Can you imagine, selama ni I baca buku diorang, tiba-tiba kali ni jumpa author depan mata. Serious rasa sangat-sangat teruja. Kalau ada bawak buku diorang masa tu confirm terus mintak signature. haha.


Roger Grimshaw. Penyumbang besar di dalam area Nonlinear Waves.
Sebut je nama dia confirm semua orang kenal.


Mark Ablowitz. Pakar dari University of Colorado USA.
I have been reading his book since I started my PhD 3 years ago.

Karl Helfrich (Oceanographic Institution, USA) and John Boyd (University of Michigan, USA)
They are extremely humble I tell you. :)


Sepanjang conference tu berlangsung, I duduk dekat rumah my old friend from UTM Skudai. Kami belajar sama-sama dari foundation, undergraduate and masters. Now Anne dah ada anak sorang pun, and dia tengah buat PhD also in similar area with me. Thank you for your hospitality Anne. Seronok tengok life Anne dengan family kat sana.



Loughborough city centre. Sempat lari pegi kejap masa lunch break 2 jam


Loughborough Uni main building. Cantik kannn???
Very English style siap dengan water fountain lagi.


Standard lah tu kalau datang melawat universiti tak amik gamba depan main gate mesti tak sah, hehe.


Sekarang tengah autumn kat sana. Tak lama lagi togel la pokok-pokok ni.haha.
Anyway tu anak bujang Anne. Ammar. He's very adorable. I miss him already.


So that's all I could share about my conference presentation in Loughborough Uni. I pergi sana di bawah tajaan Kementerian Pengajian Tinggi dan School of Mathematics University of Wollongong. Kalau nak harap pergi sendiri rasanya memang idak le. Memamg mahal sungguh perbelanjaan. Mujur ada orang nak sponsor. Thanks to both parties. :)


Friday, August 24, 2012

My upcoming short trip to London

Assalamualaikum semua,


Dah masuk hari ke-6 bulan Syawal ni still rancak berhari raya ke? Esok lusa ni mesti banyak open house nak kena attend kan? Sambutan kat sini pun tak kurang hebatnya, jemputan open house tak putus-putus tau. Seronok sebab dapat makan sedap-sedap. hehe.


Dalam dok sibuk-sibuk berhari raya ni, I pulak dok sibuk plan trip untuk conference presentation di London dalam 2 minggu lagi. Itula padahnya bila last minute baru nak buat bookings, dari flight ticket sampai ke acommodation, semua pun nak kena fikir serentak. Sedikit serabut, tapi alhamdulillah semua dah selesai. :)


So, kesimpulannya nanti I akan balik ke Malaysia pada 7 September 2012, and come back here on 23rd September 2012. 17 hari total perjalanan, seminggu di UK, seminggu di Malaysia. Selebihnya dalam kapal terbang atau kat airport. hahaha.


Well, I haven't really decided on what am I going to do there other than attending the conference. Probably the same common things like what other tourists would do. Lagipun masa terlampau singkat, so tak banyak sangat tempat yang dapat pegi. Yang mana tak sempat tu, kalau ada rezeki next time aje lah pegi nampak gayanya. :)


Haaa, ada satu benda nak cerita ni. For this upcoming conference trip, I will fly to London via Amsterdam. Masa on the way pegi tu okay la sebab transit 2 jam je dekat sana sebelum outbound to London. Tapi!!! Tadi I baru perasan masa on the way balik tu I akan transit almost 23 jam dekat sana. Meloncat la kejap! Apa aku nak buat 23 jam dekat sana haa??? Sorang-sorang pulak tu. Tak sanggup ai nak tawaf airport tu 23 jam tau!!!


Sudahnya, I browsed through the internet, booked myself a hotel for one night, and looked for interesting places around Amsterdam city. hahaha. I think I should start learning a little bit of Dutch. Kalua tak nanti nak beli sandwich seketol pun tak reti. Hadoiii laaa!! Takpe-takpe, anggap je la ni rezeki nak jalan-jalan Amsterdam kan? Kalau saja-saja nak pergi tu memang tak la ye dak? :)


I think I should go find this place. So cool!
[photo courtesy]


~I amirah~