Thursday, October 25, 2012

Hikmah di sebalik kehilangan

Assalamualalikum semua,


Tiba-tiba rasa macam nak borak santai-santai pulak. Memandangkan tengah jem sikit mood nak buat kerja sebab taktau nak fix kan programming tu macam mana, jadi meh sini kita ubah mood dengan bercerita kat dalam blog ye. Jap lagi dah lega sikit boleh sambung buat kerja.


Ohh ye, hari ni nak cerita pasai rumah student Malaysia yang kena pecah masuk dua hari lepas. Ya Allah, the moment I read the breaking news directly  from their Twitter updates, I don't feel safe that instantly. Teringat lagi masa I mula-mula sampai dulu, I dapat rasa yang Wollongong ni sangat tenang, bebas dari sebarang masalah sosial dan jenayah. But recently, I don't feel safe any more.


Ini bukan kes yang pertama. Sebulan dua yang lepas, rumah student lelaki yang I kenal kena pecah masuk. Kali ni rumah student perempuan pulak. Itu baru kes di kalangan student Malaysia yang I dengar. I'm not surprised if similar incidents happen a little more frequent than I actually expected.


Tapi Alhamdulillah dalam kedua-dua kejadian, takde sebarang benda buruk yang jadi. Just hilang benda dan duit sikit-sikit. Apa lah sangat kehilangan macam tu kalau nak dibandingkan dengan keselamatan penghuni rumah kan? Cuma mungkin semua orang kena lebih berjaga-jaga lepas ni.


Dari mula-mula I pindah masuk rumah dekat Catherine St sejak tiga tahun lepas dengan Kak Ean, dia selalu pesan hati-hati dengan keselamatan rumah. Jangan lupa tiap-tiap kali langkah keluar rumah, tawakal kepada Allah, mintak Dia tolong jaga rumah yang kita tinggal sepanjang ketiadaan kita. Macam tu jugak bila dah balik, mintak Dia terus jaga keselamatan kita sepanjang dalam rumah.


Mungkin dari segi berhati-hati secara fizikal kita boleh buat, tapi apa kata kita mintak tolong daripada Allah SWT yang lebih berkuasa? How? Banyakkan solat, tak dapat yang sunnat, make sure jaga yang wajib, and baca Al-Quran dalam rumah. Tu semua antara pelindung yang dapat dijadikan sebagai hijab untuk tutup rumah kita di mata orang-orang yang tak bertanggungjawab.


Tapi kalau Allah dah tetapkan barang kita akan hilang, who we are to judge His power right? Jadinya, kita kena redha, anggap je takde rezeki, mana tahu mungkin Allah akan gantikan dengan yang lebih baik? At the same time, kena syukur, sebab mungkin Allah tarik balik nikmat yang sebenarnya bukan milik kita. Allah pinjamkan je. Sampai masa, tentulah Dia akan ambik balik tak kira la dengan apa cara sekalipun pun kan? Jadi, banyakkanlah bersabar..:)


Okay lah, I rasa cukup perkongsian pendapat untuk hari ni. Kepada yang dah balik kampung, selamat berhari raya bersama keluarga tercinta. Kepada semua umat Islam di seluruh di dunia, Salam Aidil Adha 1433 Hijrah. Semoga mereka yang menunaikan ibadat haji pada tahun ni dikurniakan haji yang mabrur.


Masjidil Haram, Makkah Al-Mukarramah.
I really miss this place. Got to get there again soon.


No comments: