Sunday, January 16, 2011

Rindu itu anugerah

Assalamualaikum,


It's a very sunny Sunday, and here I am, staring at my computer screen at this empty office, hoping for miracles to happen. Anyway, I dont want to talk much about works. Just keep doing it with what ever energy I have, someday things are going to be alright. I believe.


Beberapa hari yang lepas, sementara tengah tunggu masuk waktu Isyak, I isi masa yang terluang tu dengan baca Al-Quran. (Salah satu resolusi tahun 2011, nak cuba baca Al-Quran dengan terjemahan sebanyak mungkin). Alhamdulillah, I dapat rasakan yang hati lebih tenang setiap kali lepas baca cerita cerita yang tertulis di dalam Al-Quran.


Masuk minggu ke-2 bulan Januari tahun 2011, I sampai ke Surah Ali-Imran. Sedap nama surah tu. And I always love the name Imran. Lembut bunyinya kan? Okay, balik kepada cerita, masa sampai di ayat yang ke-35, tiba tiba rasa sebak yang teramat sangat. I miss my parents. Walaupun baru 2 bulan lepas I balik jumpa mak dan bapak, tapi kali ni rasa rindu yang I sendiri tak dapat describe macam mana. I teruskan bacaan yang tersekat sekat akibat menangis sampai habis satu mukasurat sambil dalam hati doa yang mak dengan bapak sihat di rumah.


Tamat satu mukasurat, masa untuk baca terjemahan. Masa I sampai ke terjemahan ayat yang buat I sebak tadi, sekali lagi I menangis bila baca maksud di sebalik ayat tersebut.

(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata:” Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” [35]

Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia: “Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki), – dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu – dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan; dan bahawasanya aku telah menamakannya Maryam, dan aku melindungi dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dari godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan)”.[36]



Rupanya-rupanya ayat ni mengisahkan tentang bagaimana harapan ibu dan bapa ketika menantikan kelahiran anak yang di dalam kandungan. Semoga sentiasa di dalam pemeliharaan Allah swt dan dijauhkan dari godaan syaitan. Mungkin jugak ini la doa mak dengan bapak terhadap I. And this might be the reason for the tears at the very beginning. I miss them, really.

Ayahanda & Bonda

p/s: Al-Quran dan terjemahan warna biru yang I bawak ke sini tu adalah hadiah dari bapak sebelum I datang ke Australia dulu. Bapak cakap bapak beli guna duit bulanan yang I bagi. Terima kasih bapak. Semoga setiap kalimah yang I baca tu akan dapat keberkatan dari Allah swt, dan semoga keberkatan tu turut sampai kepada bapak dan mak di rumah.

No comments: