Thursday, July 18, 2013

A mother's unconditional love

Assalamualaikum semua,


Semalam I dengan husband balik berbuka dekat rumah my parents. Saje je sebab last bukak puasa sama-sama masa first Ramadhan je pastu dah pegi KL and balik Melaka. So semalam lepas Am balik keje kitorang balik la rumah mak untuk berbuka sama-sama.


Earlier that day, I talked to my mum via telephone saja borak-borak about random stuffs and bagitau nak balik berbuka dekat rumah petang tu. Pastu I ada ajak mak buat kek macam dulu-dulu untuk raya kali ni. We used to enjoy baking when I was a little younger. Our favourites are fruit cake, chocolate cake, banana cake and not forgotten, classic cheese cake. :)


Biasanya malam raya la baru bakar kek-kek tu semua. And then bila dah start bau vanilla semerbak je dalam rumah, masing-masing dok tunggu je oven mak bunyi "tingg!!!" tanda kek dah ready, apa lagi jom kita serbuuuu!! Dalam sekelip mata, kek tinggal separuh sebab lagi separuh yang panas-panas and lazat tu dah selamat masuk dalam perut kitorang especially part yang garing kat tepi-tepi tu. Nyummsss!!


That was memory. We haven't been doing that for quite a while. Maybe I rasa camtu sebab I dah lama tak sambut raya kat rumah kot. Tapi seingat-ingatnya memang dah jarang buat kek untuk raya dah sekarang ni. And yesterday I told mum, "Let's do that again this year!!". I miss my mom's cake like very seriously. :)


Our conversation on the phone ended just like that. I pun sambung buat kerja, tunggu husband balik, and terus siap-siap nak pergi rumah mak. I bawak kuey teow dengan bahan-bahan cendol yang my parents in law kirim untuk bagi dekat my parents. Mak bagitau yang kuey teow tu nak buat Char Hor Fun.


Cendol dari Serkam, Melaka.
Very famous kat sana. Kalau pegi Serkam boleh cari ye. :)


Kuah Char Hor Fun mak. Sedap gila!!
Easy to make and effortlessly yummy! Tapi of course ada secret ingredient. hehehe. :p


So, sampai je rumah mak I tengok mak tengah kat dapur tengah prepare bahan untuk masak Char Hor Fun. Pastu ada bau pisang and vanilla essence pulak! Omg, I smelled banana cake. So, I excitedly looked around the kitchen to find a real mom's banana cake in the oven! I just told mom that I want to eat her homemade cake about a couple of hours ago, and when I went back home, Tadaaa!! The cake is already there!! :)


Banana slice. Richhhh with banana. Sedapppp!! :'))


Mak cakap kebetulan semua bahan lengkap, so that made her job easier. And that little girl in me was beyond excited! As expected, baru je keluar oven, half of the cake went gone just like that. hahaha. Sedap okehh makan kek panas-panas masa berbuka. I siap tapau satu bekas bole buat kunyah-kunyah sambil tengok tv. hehehe. :D


Now Amirah is like a happy little girl!
Her cake craving has been satisfied. :) 


No comments: